السفير هيل يطلق منح الحفاظ على التراث الثقافي في فقرا وجبل موسى
17.Sep.2015
Rate this item
(0 votes)

اللبنانية للأخبار ( بيروت )

احتفل السفير الاميركي ديفيد هيل اليوم مع وزير الثقافة ريمون عريجي، بإطلاق مشروعين جديدين للحفاظ على التراث الثقافي في لبنان بتمويل من السفارة الأميركية: الحفاظ على الهياكل الرومانية والبيزنطية في فقرا وترميم الآثار الرومانية على أراضي محمية جبل موسى. هذه المشاريع تؤكد التزام أميركا الحفاظ على التراث الثقافي الرائع في  لبنان وتعزيز التنمية الاقتصادية من خلال دعم قطاع السياحة في لبنان. كما تعكس القيمة المشتركة بين أميركا ولبنان في  تذكر التاريخ والحفاظ عليه والتعلم منه.  
 
يتم تمويل هذه المنح للحفاظ على التراث الثقافي من صندوق السفراء للحفاظ على التراث الثقافي
(Ambassador’s  Fund for Cultural Preservation (AFCP))، وهو برنامج أنشأه  الكونغرس الأميركي في العام 2001  يدعم الحفاظ على المواقع الثقافية والقطع الثقافية وأشكال التعبير الثقافي التقليدي في أكثر من مئة دولة. هذا ومنذ العام 2003، قدمت السفارة الأميركية منحا من خلال هذا البرنامج  بقيمة 720،000 دولار في لبنان. وبالتعاون مع شركائنا اللبنانيين، تم إنجاز ثلاثة عشر مشروعا للمحافظة على التراث الثقافي بما فيها جسر جب جنين والحمام العام في عنجر وخلوة رأس النحل في جبال الشوف، وبرج المباركة في ميناء صور.
 
خلال الحفل اليوم بالقرب من أطلال فقرا، أشار السفير هيل في كلمته بالمناسبة بأن اميركا فخورة بالعمل مع وزارة الثقافة على مشروع فقرا، وبالعمل مع جمعية المحافظة على جبل موسى على مشروع جبل موسى. إن الدعم التي قدمته المجموعات المحلية، وحماية يقظة السكان المحليين، كان كفيلا بحماية قيمة هذه المواقع وعدم خسارتها. وزير الثقافة ريمون عريجي أكد في كلمته على أهمية االصداقة اللبنانية الأميركية مشيرا بأن الحكومة اللبنانية تتطلع إلى الأبعاد الثقافية والتاريخية لبرامج الترميم هذه.
للمزيد من المعلومات حول برنامج  منح صندوق السفراء للحفاظ على التراث الثقافي، يرجى زيارة موقعنا على الانترنت: http://lebanon.usembassy.gov
 
 
 
 
 
Ambassador Hale Launches Cultural Preservation Grants for Faqra and Jabal Moussa
 
Today, alongside Minister of Culture Raymond Arayji, Ambassador Hale celebrated the launch of two new cultural preservation projects in Lebanon funded by the American Embassy: the preservation of the Faqra Roman and Byzantine structures and the restoration of Roman ruins on the grounds of the Jabal Moussa Bioreserve.  These projects emphasize America’s commitment to preserving Lebanon’s remarkable cultural heritage and to promoting economic development through supporting Lebanon’s tourism sector.  It also reflects the shared value America and Lebanon place on preserving, remembering, and learning from history.
 
These grants for cultural preservation are funded by the Ambassador’s Fund for Cultural Preservation (AFCP), a program created by the U.S. Congress in 2001, which supports the preservation of cultural sites, cultural objects, and forms of traditional cultural expression in more than 100 countries.   Since 2003, the American Embassy has awarded grants through the AFCP program totaling $720,000 in Lebanon.  In collaboration with our Lebanese partners, we have already completed thirteen conservation projects including the Jeb Jenine Bridge, the Anjar Public Bath, Ras-Nahel Khalwet, and Al Mubarakeh Tower in Old Tyre. 
 
During today’s ceremony near the Faqra ruins, Ambassador Hale noted that America is proud to work with the Ministry of Culture on the Faqra project and with the Association for the Preservation of Jabal Moussa on the Jabal Moussa project.  The advocacy of local groups, and vigilance and protection by local people, has ensured that the value of these sites has not been lost.  In his remarks, Minister of Culture Arayji highlighted the importance of the Lebanese - American friendship and noted that the Government of Lebanon looks forward to the cultural-historic dimensions of these restoration programs.  
 
For more information on the Ambassador’s Fund for Cultural Preservation (AFCP) grant program, please visit our website: http://lebanon.usembassy.gov 
 
اللبنانية للأخبار 

 

 

 

Read 470 times Last modified on Thursday, 17 September 2015 12:46